UUSVANHA MIES PALLOSEURAN PUIKKOIHIN

Monska on tyytyväinen kohteluunsa Loimaan Palloseurassa.

Loimaan Palloseura ja Mikko Seppälä ovat sopineet edustusjoukkueen luotsauksesta myös kaudelle 2016. 33-vuotta huomenna täyttävä ”Monska” on toiminut LoPSissa eri rooleissa vuodesta 2007 asti ollen ainoastaan 2014 kokonan poissa toiminnasta. Viime kesänä hän hyppäsi Aapo Hakalan kaveriksi kesätauolla ja nyt Seppälä ottaa komennon jo preseasonilla.

Seppälän aikana joukkue on noussut futiksessa Kutosesta Neloseen ja futsalissa kävivät jopa kääntymässä kahden kauden verran Ykkösessä, aloittaen 2007 Nelosesta. Miksi paluu Turun piirissä tapahtui nimenomaan Loimaalle?

– LoPSissa mua on kohdeltu aina hyvin ja olen saanut toteuttaa omaa juttuani. Jopa mun miinuspuolet on hyväksytty Gulassa, Seppälä kertoo.

Minkälainen valmistautuminen on tulevaan kauteen? Viime kauden lopusta saattoi jäädä vähän huono maku?

– Päinvastoin, viime kaudella joukkue pelasi taitojensa ylärajoilla ja sijoitus oli parempi mitä tavoiteltiin. Toki, kun kaadettiin kahdesti sarjan paras joukkue päästämättä maaliakaan, saattaa olla kuva, että jotenkin kämmättiin. Itse olen eri mieltä. Kaudesta jäi paljon hyvää oppia ja nyt lähdetään ensimmäistä kertaa minun historian aikana preseasonillekin tosissaan.

– Aiemmin olen valmentanut siksi, kun jonkun on pitänyt siinä nimellisesti olla. Sapattini Itä-Suomessa ja siellä Savon Pallon peräsimessä avasi silmäni ja tajusin, että haluan oikeasti valmentaa ja nimenomaan futista. Siellä mulla oli jeesinä Iiro Teittinen fysiikkapuolella ja Pekka Lohi hyökkäyspelaamisen koutsina. Opin paljon pelipaikkakohtaisesta valmentamisesta, fyysisestä harjoittelusta ja ennen kaikkea palauttavista harjoituksista. Palo futiskentille on kovempi mitä koskaan aiemmin elämäni aikana ja juurikin kentän laidalle.

Miten meinaat tuoda sen Loimaalle?

– No ensinnäkin on ymmärrettävä, että Loimaalla resurssit toimia ovat hieman erilaiset mitä Pieksämäellä. Seurasin vuosien 2014-2015 aikana todella paljon Jouni Jäntin, Marko Rajamäen ja Anssi Salmivirran harjoituksia Kuopiossa. Sieltä niitä hyviä asioita pieninä paloina mukaan. Ei me voida treenata kuten KuPSin A-nuoret tai KuFu, mutta voidaan käyttää heidän treenipankkiaan apuna. Ennen kaikkea kauden 2016 LoPS tulee näyttämään enemmän minun joukkueelta kuin koskaan aiemmin ja olen tullut tekemään pitkäjänteistä projektia, vaikkakin sovittiin Aapon kanssa vain vuodesta näin alkajaisiksi. Viime kaudella annettiin aivan liikaa tasoitusta muille joukkueille ihan peruskunnossakin. Ensi vuonna meidän joukkue tulee olemaan paljon samanlainen mitä valmentamani SaPa – 90 minuuttia kyltymätöntä duunia.

Meinaat tuoda Juha Malisen ajokoirafutiksen Turun Neloseen?

– No joo, hehheh, tavallaan. Mä uskon, että Nelosessa jengi joka jaksaa juosta ja prässätä 90 minuuttia, sortuu harvemmin tyhmiin virheisiin ja sitä kautta on valmiimpi toteuttamaan pelisuunnitelmaa ja voittamaan otteluita.

Entä millä tavoitteella liikkeelle?

– Eihän sitä koskaan halua lähteä huonontamaan aiempia sijoituksia, mutta joukkue päättää tavoitteen aloituspalaverissa parin viikon päästä, Seppälä päättää.

Jätä kommentti